Om klubben

Assens Håndboldklub - din lokale håndboldklub

Assens Håndboldklub holder til i Arena Assens, hvor træning og hjemmekampe afvikles.

Er du nysgerrig og interesseret i at vide mere om det at spille håndbold i Assens Håndboldklub, så håber vi her på hjemmesiden, at kunne give dig svar på dine spørgsmål, så du kan få en god start som håndboldspiller i Assens Håndboldklub.

Vi ønsker her at informere bredt omkring de aktiviteter der foregår i klubben til glæde for både medlemmer og folk med interesse for håndbold i Assens.

Aldersklasse til træning og kamp

AHK består af både piger og drenge. De træner hver for sig, men ofte vil de samme årgange træne op af hinanden på forskellige baner. På denne måde får AHK et socialt samspil mellem de forskellige hold.

Når der spilles kampe, spiller to årgange i samme række, hvilket betyder, at man kan møde hold, der har enten yngre eller ældre spillere afhængigt af, om man er ældste eller yngste årgang i den pågældende række.

Trænere og træning

AHK har som minimum en træner allokeret til hvert hold, som kan supporteres af en holdleder, der er en frivillig forælder, som hjælper med de administrative ting omkring holdet.

Træningerne i AHK er som regel halvanden times varighed, og man træner typisk mellem 1-2 gange om ugen, afhængigt af alder.

Når man starter i AHK, er almindeligt gymnastiktøj eller lignende helt fint til at træne i – det vigtigste er et par gode indendørs sko. Kommer der vished om, at barnet ønsker at fortsætte med at spille håndbold, kan investeringer i håndboldsko og -tøj altid følge herefter.

Mere end AHK

Udover at udvikle sportslige kompetencer, får du som medlem af AHK også udviklet andre vigtige kompetencer. Foreningsdeltagelse er med til at udvikle ’life skills’, der kan bruges i andre situationer af livet, så som evnen til at fastholde fokus, stræbe efter opstillede mål, vedholdenhed, selvkontrol samt selvdisciplin. Foreningsdeltagelse er også med til at udvikle sociale kompetencer og opbygning af et socialt netværk gennem klubfølelse og fantastiske minder.

Hvordan kører AHK rundt?

AHK ville ikke være den traditionsrige klub, hvis det ikke havde været for alle de frivillige arbejdskræfter, der gennem tiden har trådt til. Der er mange muligheder for at byde ind med hjælp:

·       Som spiller kan du bemande dommerbordet til kampe.

·       Som spiller kan du blive assisterende træner for et hold med yngre spillere end dig.

·       Som spiller kan du uddanne dig til dommer og derefter dømme kampe.

·       Som forældre kan du blive holdleder for dit barns hold, eller hjælpe den udnævnte holdledere med praktiske opgaver, f.eks. vaske spillertøjet          eller sørge for transport til og fra kampe.

·       Som forældre kan du være behjælpelige med at finde sponsorer til ungdomsholdene eller til AHK generelt.

Du og dine forældre kan således støtte jeres hold og klubben på mange måder. Det er sjovt at hjælpe, det giver et unikt fællesskab, og hvis alle gør en indsats, kan sæsonen for AHK blive endnu mere fornøjeligt og udbytterigt.

AHK ønsker dig hjertelig velkommen og håber, at du, som spiller, samt forældre, vil få mange gode oplevelser som medlem af AHK AHK Klub.

12 gode forældre råd

1.     Mød op til træning og kamp, men bland dig ikke – dit barn ønsker det.

2.     Giv opmuntring til ALLE spillerne – ikke kun til dit eget barn.

3.     Skader tager træneren sig af, uheld på banen tager medspillerne sig af.

4.     Giv opmuntring både i med- og i mod-gang – giv ikke uberettiget kritik, men positiv og vejledende kritik.

5.     Respekter trænerens brug af spillere og taktik – forsøg ikke at påvirke ham/hende under kampen.

6.     Hvis direkte dialog ønskes med trænerne, så mød op til træning. Undgå mail og SMS’er.

7.     Se på dommeren som en vejleder – und-gå tilråb eller lignende.

8.     Giv opfordringer til dit barn om at deltage – pres ikke.

9.     Spørg om kampen var spændende og sjov – ikke kun om resultatet.

10.   Sørg for rigtigt og fornuftigt udstyr – overdriv ikke.

11.   Vis respekt for arbejdet i klubben – bak op om initiativer til årlige forældremøder, hvor ambitioner, holdninger og spørgsmål kan afklares.                  Du behøver ikke andre forudsætninger for at tage del i klubbens liv end lyst og engagement.

12.   Dit barn spiller AHK – ikke dig.